Eldrift på Bryne produserer mobile lynladere for elektriske anleggsmaskiner. Produktet er svært populært, og bedriften vokser raskt. Ambisjonen er å selge mobile lynladere med batterier også utenfor landets grenser.
Eldrift startet egentlig med to elbilentusiaster og en idè om å elektrifisere dieseldrevne gravemaskiner i 2020. Pandemien satt imidlertid en ganske effektiv stopper for de opprinnelige planene. Isteden identifiserte gründerne fremveksten av stadig flere og bedre elektriske anleggsmaskiner, samt at det stadig ble stilt strengere krav til utslippsfrie byggeplasser og anleggsområder. Men det var få som jobbet med å utvikle en skikkelig infrastruktur:
– Det er nettopp her vår løsning dekker et viktig behov. Når man skal etablere en ny byggeplass, så finnes det ikke elektrisk infrastruktur som maskinene der trenger for å fungere. Derfor har vi utviklet en liten, robust og mobil lynlader med batterier som tåler de omgivelsene og den røffe behandlingen som kan oppstå på en byggeplass med slag, rystelser, støv og fuktighet, forklarer Jon Arne Hammersmark som er daglig leder i Eldrift.
Jon Arne Hammersmark
Liten men kraftig
Selve lynladeren, som har fått navnet ELCHARGE, er så liten at den får plass på lasteplanet på en pick-up eller på en vanlig bilhenger. Samtidig er den også så kraftig at man sikrer en hel dags drift ved å bruke denne laderen, noe Hammersmark forklarer med følgende eksempel:
– Hvis du lader en gravemaskin en hel natt, så har du vanligvis strøm nok til å jobbe i fire timer før du må i gang å lade igjen. Siden vår lader har så stor kapasitet holder det at du lader i lunsjen og i et par kaffepauser. Da har du nok strøm til å jobbe hele dagen. Det er nemlig snakk om en lynlader som leverer nok effekt til å få en vanlig arbeidsdag, med overtid, til å gå opp uten driftsstans.
I omfang tilsvarer fotavtrykket til en ladeenhet på 150 KW to paller og vekten er rundt 1,6 tonn. Den kan enkelt flyttes for eksempel med en pallegaffel.
– Flere av kundene våre har kjøpt to enheter slik at den ene fraktes bort og lades opp, mens den andre er på anleggsplassen og enkelt kan flyttes rundt til der forbruket ligger.
ELCHARGE™ MODULÆRE LADESYSTEMER
Eldrifts modulære hurtigladesystem bruker DC/DC-teknologi og har integrert batteripakke. Lad hvor som helst med begrenset eller helt uten strøm fra nett.
Sirkulære batterier
I Eldrift er de genuint opptatt av at byggebransjen bør bli grønnere, men de tenker også sirkulærøkonomi i sin egen produksjon. Derfor ombruker de batterier fra elbiler og har sørget for gode avtaler som sikrer dem stabil tilgang til batterier.
– De fleste laderne våre er solgt til Østlandet, hvor utviklingen har kommet lengst. Spesielt er det Oslo kommune som har ligget langt fremme og satt krav til anleggsplasser med nullutslipp. Nå er det nesten sånn at naboene klager mer over støy fra den lokale barnehagen, enn over støyen fra de elektriske gravemaskinene. Det er ingen tvil om at det er en god idé å satse elektrisk, for man trenger faktisk to tredjedeler mindre energi ved å bruke elektrisitet enn med diesel, sier Hammersmark.
«Heljærsk» produksjon – internasjonale ambisjoner
Siden 2020 har antallet som jobber i bedriften økt fra to til nesten 30, og selskapet er i så stor vekst at det er produksjonen, og ikke salget, som er flaskehalsen for tiden.
– Vi får utrolig mange gode tilbakemeldinger fra markedet og fra fornøyde kunder som har tatt løsningen vår i bruk, fortsetter han.
– Samtidig prøver vi å være så «heljærske» som mulig. Det betyr at produksjonen finner sted i produksjonslokalene våre på Håland på Bryne og at vi kjøper det aller meste, fra stål til elektro, fra lokale tilbydere. Men selv om vi holder til på lille Bryne har vi store ambisjoner. Nå har vi inngått et samarbeid med Morrow, batterifabrikken i Arendal. Når de begynner å produsere celler, vil vi være klare for å tilby våre løsninger, ikke bare i Norge, men til hele verden, avslutter Jon Arne Hammersmark.
ENKEL MOBIL HURTIGLADING
Eldrift gjør det lønnsomt å velge utslippsfritt.
Av Tom Backe