Fosstech på Borgeskogen slet tungt da oljemarkedet stupte. Nå sørger LED-lys langs E6 for at pilene igjen peker oppover.
Teknologi- og elektronikkselskapet Fosstech har en lang merittliste, og det er ikke noe nytt at betegnelser som innovativ og world class klistres opp ved selskapsnavnet. De siste årene har imidlertid gründer og daglig leder Steven Foss måttet snu seg rundt.
– I toppårene hadde vi 70 ansatte og omsatte for 100 millioner, men vi fikk en brutal nedtur da oljemarkedet stupte i 2014. Vi måtte kutte kostnader og nedskalere kraftig, sier gründeren, og fortsetter:
– Vi var nede i 40 mann og omsatte for 60 millioner. Men så skjedde det noe spesielt.
På oppdrag fra Statens Vegvesen
Nærmest ved en tilfeldighet fikk selskapet – som har bygget seg opp på utvikling av subsea-komponenter – en henvendelse fra Statens Vegvesen.
– Det vi egentlig kan er å lage robuste sensorer for tøffe miljøer. Vi hadde aldri jobbet med samferdsel før, men dette ga oss muligheten til å tenke nytt, forteller Foss.
Steven Foss
Gründer og daglig leder, Fosstech
Det viste seg at Vegvesenet hadde problemer med belysningen langs motorveiene. De ømfintlige elektroniske elementene er gjemt nede i betongkummer, og får juling dag ut og dag inn av sand, leire, saltvann og temperatursvingninger.
– Alt en lampe ikke liker, finner du der nede, så vi satte i gang å produsere innstøpt elektronikk. Neste svake punkt var selve lampen, så vi har designet en hermetisk forseglet lampe. Den har vi nå testet med et trykk tilsvarende det du finner 6.000 meter under havoverflaten – for å være sikre, humrer Foss.
Slike dybder finner man neppe langs E6 mellom Oslo og Minnesund, og Fosstech er nå i full sving med å levere pilotserien til strekningen. 660 LED-lamper er bestilt, og selskapet produserer cirka 30 enheter i døgnet.
– Vi har tatt hele utviklingsløpet selv fra scratch til serieproduksjon, og er de første i verden som støper inn LED-lys. Ingen andre har slike løsninger, sier Foss.
For Vegvesenets del betyr dette seks millioner i årlig innsparing på strømregningen. For Fosstech er ny energi sprøytet inn i organisasjonen.
– Vi har fått forespørsler fra Drammen og Vestlandet, og er godt i gang med å se på nye anvendelsesmetoder. For eksempel har vi snakket med Torp Sandefjord lufthavn. Enn så lenge har vi beina godt plantet på bakken, men hvis vi lykkes her, er nok dette modent for en egen fabrikk, sier Foss.
Har skapt gode resultater
Nyvinningen har gitt et betydelig oppsving for Borgeskogen-selskapet.
– Ved å gjøre dette på en smart måte, har vi brakt arbeidsplasser tilbake til Norge. Det er mye som ser bra ut nå – vi har for eksempel aldri hatt så høy ordrereserve. Budsjettert omsetning for 2019 er på 90 millioner kroner, og vi har ansatt ti nye det siste året, forteller Foss.
Nøkkelen har altså vært å anvende eksisterende kunnskap i nye markeder.
– Å flytte kunnskapen fra subsea til samferdsel, var tøft. Men dette med kompetanse er aldri lett. Det er inn døra den ene dagen og ut igjen den andre – ting går så fort! Du kan ha verdens beste produkt, men hvis du bommer på timingen, så er løpet kjørt.
Foss minner også om at det er vanskelig å lykkes alene.
– Jeg har et team med veldig flinke folk her, og det er utrolig viktig. I tillegg har vi et proft og dyktig styre, sier han, og fortsetter:
– I starten satt jeg på begge sider av bordet og diskuterte med meg selv. Jeg er teknolog og vil helst bare teste ut nye verktøy og maskiner, men man må jo passe på tallene og holde retningen. Så det er nok lurt at en gründer holdes litt i ørene.
Fosstech
– Teknologi- og elektronikkselskap på Borgeskogen i Sandefjord.
– Etablert i 1997 som en maskineringsbedrift, men har dreid helt over mot elektromekanisk produksjon.
– Har primært jobbet med utvikling og tilvirking av produkter for ekstreme miljøer som olje og gass, forsvar, vannkraft, havbruk og gruvedrift.
– Søker nå mer og mer over mot nye anvendelsesmetoder og markeder.
– Eid av Otterlei Group (40 prosent) og gründer og daglig leder Steven Foss (60 prosent).
Av Henrik Sandvik