Skip to main content
Home » Vekst i Akershus » Ø.M. Fjeld jobber i kulissene: – Landets mest krevende byggeplass!
Sponset

Det skjer mye som folk ikke ser på Oslo Lufthavn Gardermoen. Entreprenørkonsernet Ø. M. Fjeld har en rammeavtale med Avinor, og koordinerer en lang rekke aktører i lufthavnens kulisser.

Ø. M. Fjeld har vært sammenhengende til stede på Gardermoen siden 1995. Landets nye hovedflyplass åpnet i 1998. Under selve byggingen av flyplassen leverte Ø. M. Fjeld blant annet hele jernbaneplattformen til flytoget i tillegg til flere av byggene til selve flyplassdriften.

Helt siden flyplassen ble satt i drift på 90-tallet, har entreprenørkonsernet hatt løpende arbeider inne på lufthavnen. Arbeidene omhandler de fleste større og mindre ombygginger i terminalbyggene, i tillegg til blant annet byggingen av selve Non-Schengen-terminalen. I Ø.M. Fjeld jobber de mye med å knytte til seg de beste leverandørene.

Totalt sett har vi flere tusen større og mindre leverandører. Det er en jobb å spisse det til slik at vi får de beste også innenfor miljø og bærekraft, sier miljøsjef Edward Aas.

Ekstreme logistikk- og sikkerhetskrav

All bygging må skje mens flyplassdriften går som normalt. Dette stiller ekstreme krav til nøyaktig logistikk og høyt fokus på sikkerhet.

– Det er ingen overdrivelse å si at Oslo lufthavn er landets mest krevende byggeplass, forteller anleggslederne Henning Jevne og David Eriksen, som trives i en hektisk hverdag på hovedflyplassen.

– Det er høyt tempo og mye som skjer. Byggeplassledelse inne på flyplassen er både lærerikt, utfordrerende og motiverende, sier Jevne, og legger til:

– Jeg sitter med driftsoppdragene som for tiden er 130-150 aktive jobber av variert størrelse. For hvert eneste oppdrag skal både arbeidet og antall timer kontrolleres, og estimater leveres og godkjennes i tillegg til veldig mye annet, sier Jevne, som var gjennom en befalsutdanning i Forsvaret før han tok en master i byggeteknikk og arkitektur ved NMBU. Selv hadde han valgt studiespesialiserende med realfag på videregående, men han skulle gjerne sett flere ingeniører med en yrkesfaglig tilnærming:

– Kanskje hadde jeg valgt et annet skoleløp i dag. Vi trenger i hvert fall flere med variert bakgrunn, ikke minst gutter og jenter med et fagbrev i bunnen. Å ha ledere med en yrkesfaglig kompetanse i bunnen, er en stor fordel i nær sagt i alle byggeprosjekter, mener Jevne.

Løsningsorienterte

Både han og kollegaen David Eriksen har jobbet med andre prosjekter i Ø.M. Fjeld før de ble en del av byggeplassledelsen ved Oslo lufthavn.

– Det er helt annen verden her inne med alt som må søkes om og tilpasses passasjerer. Det er en litt annen tankegang og nye utfordringer. Vi må planlegge enda mer detaljert for å være i forkant av prosessene, forklarer Eriksen.

– Dere må være løsningsorienterte?

– Vi må være både kreative og løsningsorienterte. Heldigvis jobber vi med kollegaer med lang erfaring fra Gardermoen, og som har vært borti mange av utfordringene som kan oppstå inne på en flyplass. Selskapet vårt har en god kultur for deling av erfaring og kunnskap, og vi finner alltids løsninger, enten det gjelder prosedyrer og regler eller praktiske utfordringer, sier Eriksen, som tok sin byggingeniør-bachelor i Oslo.

– Etter at jeg var ferdig studert fikk jeg jobb på Kongsvinger, og nå har jeg vært tilknyttet Oslo Lufthavn i ett år. Med selskaper og prosjekter over hele Østlandet, er det gode muligheter for fleksibilitet og varierte utfordringer, sier Eriksen.

Opptatt av mijø og bærekraft

Konsernets miljøsjef Edward Aas forteller at bærekraft står høyt på agendaen i Ø. M. Fjeld.

– Innen temaet ytre miljø arbeides det med et spesielt fokus på reduksjon av klimagassutslipp og negativ naturpåvirkning. Her tar vi som entreprenører løpende beslutninger hver dag, som har en direkte innvirkning. Spesielt innen material- og arealbruk.   

Bygge- og anleggsnæringen er den største fastlandsnæringen i Norge, og står for en betydelig andel av landets totale klimagassutslipp.

– Bransjen har et stort potensial for klimagasskutt, og det begynner å bli god breddekompetanse og tilgjengelig dokumentasjon. Gjennom kloke materialvalg innen betong, stål og isolasjonsprodukter, kan flere titalls prosent ofte reduseres.  Det handler om å avklare og styre mot et felles ambisjonsnivå mellom utbygger og entreprenør tidlig i prosessen, sier Aas.

Ø. M. Fjeld hadde også nylig ansvaret for utvidelse av Østlandsterminalen på Lørenskog. Dette er et bygg på 18 000 kvadratmeter som er sertifisert til standarden BREEAM-NOR Very Good.

– Vi jobber hardt med kompetansebygging innen miljøsertifiseringer, og ønsker å ligge godt i forkant. Det oppnår vi ved å utfordre oss selv, eksempelvis gjennom byggeprosjekter som «The Plus – Verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk», som vi nylig ferdigstilte, sier Edward Aas.

Alltid i nærheten

Ø. M. Fjeld er en ledende byggentreprenør og eiendomsutvikler på Østlandet. Med en årlig omsetning på mer enn fire milliarder kroner, er Ø.M. Fjeld den sjette største rene byggentreprenøren i Norge. Konsernet består av rundt 620 ansatte.

Det familieeide konsernet ble etablert så tidlig som i 1948. Allerede tidlig på 1950-tallet deltok selskaper i byggingen av en stor jagerflyhangar for Forsvaret. Hovedkontoret har hele tiden ligget på Kongsvinger, men det er regionkontorer og datterselskaper i en rekke norske byer. Konsernet betjener både private og offentlige oppdragsgivere over hele Østlandet.

Les mer på omfjeld.no

Next article