Med god beliggenhet, lave priser og spennende arbeidsmuligheter, fremstår Østfold som attraktivt for investorer, pendlere og familier som søker rimeligere og rikere livskvalitet. Vi har tatt en prat med Odd Groth, daglig leder og næringsmegler MNEF, avdeling Fredrikstad i Metra Næringsmegling om mulighetene i fylket.
Odd Groth
Daglig leder og næringsmegler MNEF, avdeling Fredrikstad, Metra Næringsmegling
Hvordan ser dere på Østfolds muligheter som en attraktiv investordestinasjon, og hvilke fordeler gir den strategiske beliggenheten?
Østfold som investordestinasjon har sin attraktivitet og styrke gjennom infrastruktur som E6 og E18, samt jernbane. Tilgjengelighet ved E6 gir korte reisetider mellom Oslo på den ene siden og svenskegrensen på den andre. Dette, i kombinasjon med lavere tomtepriser, har gitt Østfold/Follo mange nyetableringer innenfor hovedsakelig lager/logistikk, men også innenfor kontor og produksjon.
Som investordestinasjon har Østfold fått mye godt av at yield-nivåene i det sentrale Oslo, gjennom flere år er presset til historiske lave nivåer. Yield gap mellom Oslo og Østfold har vært betydelig, og dette har utløst en stigende interesse for Østfold over tid. Erfaringen vitner om økning i antall utenbysaktører. En medvirkende årsak er også at de som investerer, ser på avstanden til Oslo, hvor de fleste sitter, som akseptabel.
Hvordan kan Østfolds sterke industrihistorie, og blanding av tradisjonelle og innovative bedrifter, påvirke boligmarkedet og interessen for området?
Industrihistorien for Østfold, hvor store industribyggere representerte en vesentlig andel av sysselsettingen, er en annen virkelighet i dag. Likevel representerer mange av de gamle industrieiendommene et vesentlig antall arbeidsplasser gjennom konvertering av bygningsmasse og nye bruksformål. Østfold representerer mange store arbeidsplasser innenfor ingeniør-, teknologi- og finansbransjer som tiltrekker seg arbeidssøkere fra langt større områder enn Østfold. Arbeidsplasser er grunnlaget for tilflytting og bosetting, så videre fokus på utvikling av næringslivet vil ha betydning for boligmarkedet. I det siste har forsvarsindustri også trådt frem som en vekstbransje, som også vil medføre økt tilflytting av høyt kvalifisert arbeidskraft.
Hvordan kan Østfold, med lavere boligpriser enn Oslo og rike natur- og kulturtilbud, markedsføres som attraktivt for unge familier og pendlere?
Boligmarkedet har fallende priskurve fra Oslo og helt ned til Svenskegrensen i syd. Noen av Østfoldbyene vil kunne konkurrere om boligkjøpere med tilhørighet i Oslo med pris som argument, men store deler av Østfold vil ha for lang reisetid til Oslo for å være interessant i denne sammenheng. Moss med nytt dobbeltspor på jernbanen og reisetid til Oslo godt under 40 minutter, vil klart kunne være attraktivt for denne gruppen.
Muligheten for å bosette seg i boliger tilpasset barnefamilier, enten det er i enebolig eller andre boformer, og ha fjorden og marka tett på hjemmet, vil klart være et argument som betyr noe når man skal etablere familie og skaffe seg bolig som man har råd til. Utvikling av næringslivet som også gir muligheten for lokal sysselsetting i kombinasjon med lavere boligpriser, er helt klart et salgsargument for Østfold. Pendling er greit en periode, men å slippe å pendle er bedre.
Metra har siden 2014 solgt og leid ut hundretusenvis av kvadratmeter til den gunstigste prisen som har vært å oppdrive, og sørget for at markedet innen næringseiendom fungerer.